Освітні пріоритети в цілях сталого розвитку ООН до 2030 року: досвід України
Анотація
Про концепцію сталого розвитку більшість розвинутих країн знають не з теорії, а з практики. Це проявляється у державній політиці при прийнятті рішень, у локальних ініціативах та у способі життя значної частини громадян. Цього б не було без відповідної освітньої політики: від дитячого садочка до закладу вищої освіти. Освіта для сталого розвитку має за мету формування світогляду, що базується на принципах зазначеного розвитку, систематизації та засвоєння інформації з відповідних питань. Така освіта дозволяє кожній людині отримати інформацію, розвинути здібності та якості, важливі для формування майбутнього. Значна заслуга в цьому ООН, яка на різних рівнях популяризує цю ідею, зокрема 2005-2015 роки були десятиліттям освіти для сталого розвитку, а в 2015 році Генеральною асамблеєю ООН прийнято 17 Цілей сталого розвитку
(далі – ЦСР) до 2030 року, де четверту Ціль присвячено саме питанням освіти. З урахуванням принципу «нікого не залишити осторонь» та з використанням широкого кола інформаційних, статистичних та аналітичних матеріалів, а також консультацій з експертами та громадськістю було розроблено національну систему ЦСР в Україні (86 завдань національного розвитку та 172 показники для їх моніторингу). У липні 2020 року Україна на політичному форумі високого рівня представила світовій спільноті перший Добровільний національний огляд стану
досягнення ЦСР. Крім того, кількісні та якісні показники досягнень містяться у моніторинговому звіті, розробленому Державною службою статистики України (далі – Держстат) за підтримки ЮНІСЕФ в Україні з використанням даних Держстату та інформації органів державної влади – розпорядників адміністративних даних, а також наукових установ і міжнародних організацій. Безпосередньо питань освіти стосується 4 Ціль сталого розвитку, але певні освітні елементи є й в інших Глобальних цілях. В адаптованій для України версії 4 Ціль має 7 завдань для України, а на глобальному рівні – 10 та 11 індикаторів на обох рівнях, хоча за змістом вони різні. 4 ЦСР охоплює два основні напрями – забезпечення всеохоплюючої і якісної освіти та заохочення можливості навчання впродовж усього життя для всіх. Звіт за перше п’ятиріччя засвідчує певні досягнення, хоча не за всіма індикаторами було встановлено планові показники, оскільки вихідних даних не було. Щодо індикаторів, які вимірюють прогрес досягнення амбітної національної Цілі 4, то за 3-ма визначені цільові орієнтири на горизонті до 2020 року вже досягнуто, за 2-ма існує висока вірогідність досягнення визначених цільових значень; 2 індикатори мають позитивну динаміку; за 3 індикаторами спостерігається негативна динаміка порівняно із 2015 роком.
Ключові слова: концепція, школи, заклади вищої освіти, людство, молодь, наука.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).