ПРОБЛЕМА БУЛІНГУ ТА СОРОМ’ЯЗЛИВОСТІ В СУЧАСНОМУ УКРАЇНСЬКОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ: КРОС-КУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Л. М. Деркач
  • Л. В. Горач

DOI:

https://doi.org/10.24144/2218-5348.2019.2(18).48-59

Ключові слова:

булінг, кібербулінг, мобінг, міжособистісне спілкування підлітків

Анотація

Статтю присвячено теоретичному аналізу взаємозв’язку шкільного булінгу та сором’язливості в сучасному українському освітньому просторі з урахуванням  міждисциплінарного крос-культурного досвіду фахівців у різних країнах світу. Проаналізовано інноваційні підходи до розуміння проявів шкільного терору за нових реалій  у ХХІ столітті, визначено етапи  вивчення  проблематики булінгу, узагальнено статистичні дані щодо поширення сучасних проявів насильства (кібербулінг, мобінг) у провідних країнах світу, зокрема Великій Британії та Канаді. Обґрунтовано необхідність подальших досліджень булінгу з вирішенням комплексу завдань, направлених на ґрунтовне вивчення специфіки міжособистісного спілкування підлітків та  рольової структури булінгу, його гендерної специфіки, а також тісної взаємодії батьків, вчителів, науковців в окресленні шляхів подолання цього явища.

Посилання

Коваль Г.В., Алексєєнко Г.О. Сучасні підходи до визначеннята класифікації булінгу в шкільних підліткових колективах// Наукові праці. Педагогіка. Вип. 257. Том 269. 2016. С.7-10.

Кормило О. Явище булінгу в освітньому просторі//Проблеми гуманітарних наук. Серія «Психологія». Вип. 35. 2015. С.174-187.

Костюк О. Досвід Канади щодо антибулінгової роботи в середній школі порівняльно-педагогічні студії. 2015. №4(26). С.28-35.

Лесько Н. Захист дітей від насильства в освітньому середовищі України//National Law Journal: Theory and practice. 2017. C.65-68.

Психологічна проблема булінгу в шкільному середовищі. Департамент освіти та науки Івано-Франківської міської ради. Івано-Франківськ, 2014.

Сидорук І. Булінг як актуальна соціально-педагогічна проблема//Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Розділ V. Соціальна педагогіка. 2015. Вип. 1. С.169 -173.

Department of Education and Training (2015). A Review of literature (2010 – 2014) on student bullying by Australia’s Safe and Supportive School Communities Working Group. ISBN: 978-0-99419307-0.

Baek, H., Roberts, A.,Seepersad & Swartz, K (2018).Examining negative emotions as mediators between exposures to family violence and bullying: A gendered perspective, Journal of School Violence, DOI: 10.1080/15388220. 2018. 1519441.

Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do: Wiley.- 215 p.

Sedghi, A. (2018). Ten years of bullying data: what does it tell us? “The Guardian”, May,23, 2018

The Annual bullying survey 2018. The annual benchmark of bullying in the United Kingdom, 2018.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-30

Номер

Розділ

Статті